Olika träningsformer för att optimera träningen

När någon frågar mig hur jag orkar hålla igång och träna så mycket brukar jag svara: det är lätt, jag tycker ju att det är jätteroligt. Många associerar kanske träning med någonting jobbigt. Men så behöver det verkligen inte vara. Mitt tips till den som vill komma igång med träningen är att välja ett stort gym som erbjuder många olika träningsformer. Ett av mina bästa knep är nämligen att blanda olika sorters träning. På så sätt blir det aldrig tråkigt. Och slutar heller inte att vara utmanande.

De stora gymmen erbjuder massor av olika träningsformer och det är kul att testa sig fram. Både för att hitta det man gillar bäst och för att få så varierad träning som möjligt. Är du en lite lugnare person så kanske yoga eller body balance något för dig. Dessa träningsformer erbjuder fysisk träning men fokuserar också på avslappning. Yoga är fritt från prestationskrav och handlar mer om att hitta balans och lugn inom sig, även om styrka och smidighet tränas upp under passet. Bodybalance är en blandning av yoga, tai chi och pilates och båda dessa träningsformer är utmärkta sätta att träna upp styrka och smidighet under lite längre tempo.

Blanda träningsformer i högt och lågt tempo

Gillar du däremot högt tempo finns träningsformer som body combat och spinning. Här blir det svettigt vill jag lova och du känner verkligen att du tränat efteråt. Tro mig, det är en härlig känsla! Dessa träningsformer kan verka avskräckande på första passet, då de är väldigt jobbiga, men ta det för vad det är. Det blir lättare om du vågar gå på fler pass. Men allra bäst är som sagt att varva tuffare pass med lugnare, på så sätt orkar du träna oftare och får dessutom en varierad och bra träning som är svår att tröttna på.

Träningsformer finns ofta många att välja mellan på gymmet