Träna rätt och slipp tråkig rehabilitering

Träning borde inte bara handla om att bli starkare, snabbare och bättre. Träning borde framför allt handla om att må bra, i alla fall om du inte är elitidrottare. Tänk wellness, inte fitness. För att undvika förslitningsskador och överbelastningar är det dessutom viktigt att träna rätt. Ändå är det många som gör fel.  Man försöker helt enkelt pressa kroppen för hårt och saknar dessutom kunskap om hur de ska träna för att inte skada sig.

Vid förslitningsskador och överbelastning är lösningen sällan vila, istället krävs rehabilitering. Det vill säga träning. Men då gäller det naturligtvis att träna rätt sak och rätt mängd. Det kan till exempel handla om att bygga upp rätt muskler för att avlasta de som är överansträngda. Det gäller också att träna i rätt mängd, inte för ofta men inte heller för sällan. Tyvärr så är det vanligt allt man har ett gymkort men att man ändå aldrig tränar utan bara kastar pengar i sjön.  Eftersom det här med rehabilitering är så viktigt så erbjuder idag också många gym rehabilitering med professionella sjukgymnaster som står redo att hjälpa dig att träna just rätt.

Undvik rehabilitering med ansvarsfull träning

Men det bästa är självklart att undvika rehabilitering genom att träna rätt redan från början. Återigen, träning handlar inte bara om att bli bättre. Det handlar om, eller bör åtminstone handla om, att må bra. För att undvika att behöva rehabilitering ska man se till att veta vad man gör. Är du nybörjare på gymmet så bör du låta en instruktör gå igenom maskinerna tillsammans med dig. Annars är det lätt att du tränar fel och skadar dig. Viktigt är också att tänka på att träna saker som belastar kroppen så lite som möjligt. Simning är ett typexempel på en sport som är väldigt skonsam mot kroppen samtidigt som det ger extremt bra träning. Ett annat tips för att undvika skador och därmed också rehabilitering är att ta ett varmt bad eller spendera en stund i bastun efter ett hårt träningspass. Men framför allt handlar det om attityd. Lyssna på din kropp och känn efter vad den klarar av och mår bra av.

Rehabilitering på gymmet